Monday, September 6, 2010

Masalah Isteri Jangkiti Suami

Soalan:

SAYA berumur 27 tahun, berkerjaya dan mempunyai seorang anak lelaki berumur empat tahun.

Saya isteri kedua dan tidak pernah mengambil pil perancang, malah berharap agar mendapat anak seramai yang boleh. Saya juga tidak pernah menjalani pemeriksaan 'pap smear.' Masalahnya, ketika mengadakan hubungan kelamin, keluar darah berbau segar, bukan berketul. Ia bermula pada akhir tahun lalu iaitu sekali pada Mac, Jun dan sekali lagi, baru-baru ini.


Apabila pendarahan berlaku, tiada rasa pedih dan ia berlarutan selama tiga hari secara sedikit-sedikit. Pada mulanya, saya hanya mengandaikan ia darah kotor kerana uzur saya tidak tetap sejak bersalin serta hanya tiga hari, malah tidak banyak dan berwarna coklat.


Akibatnya, saya jarang bersama suami kerana bimbang akan memudaratkan dia. Namun, suami mengadu alat sulitnya sakit apabila disentuh dan mengeluarkan cecair seakan-akan keputihan.


Apabila suami diperiksa, doktor memberikan ubat merawat keputihan kepada saya kerana dikatakan berpunca daripada masalah saya yang berjangkit dan memberikan suntikan kepada suami.


Untuk pengetahuan doktor, saya mengalami masalah keputihan sejak belum berkahwin dan tidak pernah surut. Malah, kini ia bertukar menjadi berlendir pekat dan berwarna hijau, tetapi tidak berbau serta tidak gatal. Saya bimbang untuk menjalani pemeriksaan kerana takut ia gejala barah. Harap doktor dapat memberi nasihat untuk saya lebih yakin dan bersemangat.


Jawapan:

USAH bertangguh, segeralah menjalani pemeriksaan doktor pakar sakit puan berhampiran. Pendarahan selepas hubungan seks perlu dipastikan tidak berpunca daripada penyakit yang menyebabkan luka pada pintu rahim (serviks), sama ada jangkitan kuman ataupun lebih serius lagi, penyakit barah.


Pada usia anda, kemungkinan mengalami barah serviks adalah rendah memandangkan evolusi barah ini mengambil masa bertahun (dilaporkan 10 hingga 15 tahun) daripada perubahan pertama penyakit sebelum barahnya, ia juga berkait dengan tempoh seseorang mula melakukan hubungan seks. Bagaimanapun, ini tidak semestinya diandaikan benar pada setiap masa. Wanita yang pernah melakukan hubungan seks dinasihatkan menjalani ujian smear serviks (lebih dikenali sebagai ujian pap smear) untuk mengesan perubahan awal pada serviks iaitu sebelum kemunculan barah lagi. Bagi diri anda, doktor akan melakukan pemeriksaan dalaman menggunakan alat spekulum terlebih dulu untuk melihat keadaan faraj dan serviks serta punca pendarahan terbabit.


Prosedur lanjutan (sama ada smear serviks ataupun biopsi serviks) akan ditentukan berdasarkan pengamatan itu.


Jarang pendarahan dalaman seperti pendarahan dari serviks mengakibatkan kesakitan. Anda tidak boleh membuat andaian bahawa ia tidak perlu dibimbangkan.


Selain itu, anda juga mungkin mengalami jangkitan kuman Trichomonas berdasarkan warna kehijauan pada lelehan faraj itu. Ujian kultur lelehan yang lazim (C&S) tidak dapat mengesan kuman ini. Ia boleh mengakibatkan keluar lelehan dari zakar dan rasa pedih selepas membuang air kencing atau selepas ejakulasi. Pada wanita pula, ia boleh menyebabkan lelehan berwarna kekuningan dan kehijauan serta berbuih dan berbau hanyir, kegatalan, pedih sewaktu hubungan seks dan sakit pada bahagian ari-ari. Namun, tidak semestinya seseorang yang dijangkiti akan mengalami semua petanda di atas, malah ada yang tidak mengalami apa-apa simptom.


Jika benar, kebiasaannya pasangan seksual (suami anda dan isteri pertamanya) juga dinasihatkan mengambil rawatan pada masa yang sama bagi mengelakkan jangkitan semula. Selain itu, jika benar, anda dan suami serta isteri pertamanya dinasihatkan menjalani beberapa ujian lain yang berkaitan penyakit jangkitan seksual memandangkan Trichomoniasis adalah suatu penyakit jangkitan seksual.

Sumber Rujukan:
Dr Adilah Ahmat (Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan)

No comments:

Post a Comment