Monday, September 6, 2010

Lelehan Cecair Pada Payu Dara Yang Menyerupai Nanah

Soalan:

SAYA berusia 20 tahun dan ingin tahu mengenai tanda barah payudara.
Saya mengalami kesakitan di bahagian payudara dan puting payudara pula mengeluarkan cecair seperti nanah dan ­berlaku pendarahan. Ini menyebabkan saya terasa begitu sakit.

Masalah berkenaan sudah berlarutan selama dua tahun dan dalam tempoh terbabit, ia tidak menunjukkan perubahan untuk sembuh.

Kulit di sekitar payudara juga menjadi kuping. Pelbagai jenis ubat-ubatan sudah saya cuba termasuk kaedah tradisional. Saya ada berjumpa doktor sebelum ini, tetapi mereka tidak memberitahu jenis penyakit yang saya alami.

Jawapan:


ANDA mungkin hanya ­mengalami jangkitan ­kuman sehingga menyebabkan peradangan pada payudara.


Bagaimanapun, penting untuk anda segera ­menjalani pemeriksaan dan ujian pengesahan kerana petanda ini juga adalah sebahagian petanda kanser payudara.

Eloklah ia dipastikan atau dikecualikan terlebih dulu. Tambahan pula, jangkitan kuman lazimnya berlaku untuk tempoh yang singkat, bukannya dua tahun.

Segeralah berjumpa pakar pembedahan am sebelum ia menjadi lebih teruk lagi.

Anda mempunyai hak ­sebagai pesakit untuk diberitahu mengenai jenis penyakit yang dialami, sama ada diberitahu secara terus atau anda sendiri bertanyakan dengan pasti.

Sumber Rujukan:
Dr Adilah Ahmat (Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan).

No comments:

Post a Comment