Monday, September 6, 2010

Berat badan Boleh Mengganggu Kitaran Haid Seorang Wanita

Soalan:

SAYA berumur 24 tahun dan berat 46 kilogram (kg), tetapi risau sudah hampir tiga bulan tidak didatangi haid.

Saya belum berkahwin dan tidak hamil, tetapi perut mengembung seperti masuk angin. Ada kalanya ia sakit. Apakah masalah saya ini? Adakah saya perlu mengambil ubat untuk membolehkan saya didatangi haid?

Jawapan:

BERAT badan 46kg sesuai bagi wanita yang mempunyai ketinggian 136 sentimeter (sm) sehingga 155sm saja iaitu sekitar empat kaki lima inci hingga lima kaki satu inci saja.

Berlebihan berat badan dan sebaliknya penyusutan berat badan mendadak boleh ­mengganggu ovulasi ­(pengeluaran telur) yang kemudiannya mengganggu kitaran haid. Tanda kembung perut (yang boleh menyebabkan sakit ), pening kepala dan mual adalah sebahagian tanda berkait dengan perubahan hormon kewanitaan, ia lebih dikenali sebagai sindrom sebelum kedatangan haid atau PMS.


Bagaimanapun, ia juga mungkin tiada kaitan. Eloklah anda berjumpa doktor untuk pemeriksaan fizikal dan ujian mudah. Ada kalanya, melalui pertanyaan, simptom berkaitan dan pengamatan ciri fizikal tertentu, diagnosis awal dapat diketahui sementara menunggu hasil keputusan ujian pengesahan.

Pada masa sama, doktor lazimnya akan memberikan ubat mengandungi hormon progestin. Hormon ini menyerupai hormon progesteron tubuh yang penting dalam fasa pematangan lapisan haid.

Ini kerana dalam keadaan ketiadaan ovulasi, hormon progesteron tidak dapat dihasilkan memandangkan korpus luteum tidak terbentuk.

Tambahan pula, ketiadaan haid (pelupusan lapisan haid atau endometrium) mendedahkan endometrium seseorang terhadap rangsangan hormon estrogen secara berterusan dan berlebihan sehingga boleh mengundang penyakit hyperplasia endometrium atau lebih serius lagi, kanser endometrium.

Sumber Rujukan:
Dr Adilah Ahmat (Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan).

No comments:

Post a Comment