Monday, August 23, 2010

Rasa Sakit Waktu Bersama

Soalan

SAYA hamil anak pertama dan kandungan saya hampir memasuki tujuh bulan.
Ketika kandungan semakin membesar, saya mempunyai masalah ketika melakukan hubungan intim bersama suami.

Kemaluan saya berasa sakit ketika kami bersama.

Seolah-olah faraj saya menjadi sempit dan zakar suami saya sukar masuk ke dalam lubang faraj sehingga habis.

Apabila ditolak masuk lebih ke dalam, saya berasa lebih sakit. Apakah punca masalah ini?

Saya bimbang suami saya berkecil hati.

Apakah ia akan menjadi normal selepas saya bersalin kelak? Buat masa ini saya tidak mempunyai sebarang masalah kesihatan atau kandungan.


Jawapan:


ANDA mungkin mengalami masalah rangsangan seksual yang mungkin dipengaruhi oleh kebimbangan anda terhadap kesan ke atas kandungan.

Sewaktu kehamilan, paras hormon estrogen semakin meninggi menyebabkan dinding faraj menjadi semakin anjal dan terasa seperti sempit.

Ini jauh berbeza dengan sewaktu kita mengalami menopaus kelak di mana dinding faraj menjadi nipis dan licin akibat kekurangan hormon estrogen.

Bagaimanapun, wanita hamil lazimnya tidak menghadapi masalah hubungan seks kerana terdapat cecair pelincir daripada kedua-dua kelenjar Bartholin yang terdapat berhampiran corong faraj pada kawasan bukaannya yang keluar apabila wanita itu mengalami rangsangan seksual.

Ini turut dibantu oleh penghasilan lendir daripada dalaman serviks.

Tanpa rangsangan seksual, cecair pelincir ini tidak dikeluarkan dan penetrasi zakar boleh menyebabkan sakit, kitaran ini akan menyebabkan seseorang wanita itu semakin hilang rangsangan seksualnya dan cecair tidak dikeluarkan.

Hubungan seks sewajar­nya dinikmati oleh kedua-dua pihak.


Eloklah berkongsi masalah dengan suami agar dia lebih memahami dan meluangkan lebih masa untuk menjadikan anda lebih bersedia atau terangsang sebelum memulakan penetrasi zakar.

Untuk sementara waktu, anda mungkin boleh menggunakan bahan gel pelincir sebagai bantuan.

Anda juga perlu faham, setelah kemuncak, kesakitan juga boleh disebab­kan oleh pengecutan rahim akibat kesan bahan prostaglandin yang terkandung dalam air mani dan pengecutan rahim akibat orgasma wanita itu sendiri.

Usah bimbang, lazimnya pengecutan ini tidak membahayakan kandungan.


Sumber Rujukan:
Dr Adilah Ahmat (Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan)

No comments:

Post a Comment