Monday, August 23, 2010

Tujuh Bulan Tidak Datang Haid

Soalan:

SAYA berusia 38 tahun dan berkahwin selama dua tahun, belum mempunyai anak. Berat badan saya ialah 67 kilogram dan ketinggian 163 sentimeter.

Saya mempunyai masalah pusingan haid tidak teratur sejak saya mula datang haid pada usia 15 tahun. Masalahnya, saya tidak datang haid sejak Januari 2010 sehingga sekarang (kira-kira tujuh bulan) dan saya juga tidak hamil. Adakah masalah ini menjejaskan peluang saya untuk mendapat zuriat? Saya pernah mendapatkan rawatan dan disahkan tiada sebarang masalah peranakan. Adakah saya juga dikategorikan sudah putus haid? Apakah rawatan atau ubat yang boleh mengembalikan kesuburan dan seterusnya memberi peluang kepada saya untuk mendapatkan zuriat?

Jawapan:


ANDA mempunyai empat faktor utama berkaitan kesuburan. Pertama, usia iaitu mulai usia 28 tahun, kadar kesuburan seseorang wanita mula menurun.


Kedua, tempoh melebihi dua tahun. Ketiga, berat badan iaitu pada ketinggian anda, mempunyai berat badan sedemikian dikategorikan sebagai berlebihan, ini menurunkan peluang kesuburan.


Keempat, kitaran haid yang tidak teratur iaitu jarang-jarang, berkemungkinan ia mempunyai kaitan dengan pengeluaran telur dari ovari (ovulasi).


Saya kurang jelas mengenai jenis rawatan yang anda jalani serta bagaimana anda disahkan tidak mempunyai sebarang masalah peranakan. Pemeriksaan fizikal dan ultrabunyi pelvis transvaginal dapat membantu mengesan masalah berkaitan rahim dan kedua-dua ovari, ujian sinaran-x (HSG) dapat menilai ruang dalaman rahim dan tiub fallopio manakala pembedahan laparoskopi diagnostik dapat menilai keadaan tiub fallopio dan ruang dalaman pelvis secara lebih menyeluruh. Ujian darah berkaitan pula dapat mengesan keabnormalan hormon tertentu.


Memandangkan kini anda sudah tujuh bulan berturut-turut tidak didatangi haid, eloklah berjumpa pakar sakit puan berhampiran untuk pemeriksaan fizikal ultrabunyi transvaginal dan ujian darah tertentu. Bergantung kepada penilaian terhadap lapisan dalaman rahim (endometrium) ubat mengandungi hormon lazimnya diberikan untuk 'menurunkan' haid buat sementara waktu mendapatkan hasil keputusan darah dan membuat pengesahan mengenai punca masalah anda. Pertanyaan lanjut mengenai pengambilan ubat-ubatan serta "produk makanan kesihatan" tertentu juga perlu diberi perhatian kerana kemungkinan ia mengandungi bahan yang mengubah paras hormon kewanitaan anda.


Jika hanya mengikut istilah tempoh putus haid, bagi diri anda, ia masih belum berlaku lagi. Ujian darah dapat membantu membuktikan keadaan ini. Kadangkala, paras hormon menopaus boleh meningkat tinggi akibat pengambilan bahan tertentu, mujurlah ia bersifat sementara saja dan beransur normal setelah seseorang menghentikannya. Eloklah juga suami anda menjalani ujian air mani, terutama jika dia merokok dan belum pernah mempunyai anak kecil. Merokok boleh menurunkan bilangan sperma serta menjadikan sperma lemah atau tidak aktif pergerakannya.

Sumber Rujukan:
Dr. Adilah Ahmat (Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan)

No comments:

Post a Comment